باحالترینا گلچینی از باحالترینا!

فرهنگی

سریال 021 پروژه دوزاری با بودجه میلیاردی

منتشر شده

در

داستان سریال روایت زندگی جلال سیف و مازیار راسخ رفقای قدیمی هست که دو خواهر نگار عابدی و رویا میرعلمی همسرانشان هستند و در طول داستان برای این دو خانواده انواع و اقسام اتفاقات می‌افتد..

جواد رضویان و سیامک انصاری که از بازیگران ثابت مجموعه‌های کمدی مهران مدیری بودند، این بار به طور مشترک کارگردانی این مجموعه را بر عهده گرفته‌اند. شوخی‌های تکراری سریال، در کنار استفاده از فلاش‌بک و بازسازی دهه ۶۰ تا کنایه‌های سیاسی و اقتصادی سریال هم نتوانست برای ارائه کردن چیزی جدیدی داشته باشد.

«صفر بیست و یک»

نویسنده سریال در گفتگو با ایسنا دلیل اینکه این سریال برخی را راضی نکرده اینگونه بیان می‌کند: تصوری از آقایان انصاری و رضویان در اذهان عمومی است که باعث شده مردم از آن‌ها انتظار کمدی‌های صرف را داشته باشند. اما از اول هدف ما کار کمدی درام و کمدی موقعیت بوده است. کمدی‌هایی که در این سال‌ها مردم دیده‌اند به این شکل بوده که کار دائما روی موجی از خنده و کمدی سوار بوده است، اما ما سعی کردیم داستان در کنار خط کلی دو شخصیت اصلی داستان که یکی به دنبال مقام و یکی به دنبال مسائل مالی است داستانک‌هایی داشته باشیم. انتظاراتی که مخاطب از این سریال دارد ناشی از الگوی شکل گرفته در ذهنش است. ما فضا را رئال تعریف کردیم و در فضای رئال مبنا بر خنداندن مخاطب نیست.

«صفر بیست و یک»

شروع حواشی «صفر بیست و یک» از قسمت دوم پخشش بود آنجا که خواننده تیتراژ سریال میلاد کیانی در چند سکانس نقش‌آفرینی کرد، روزنامه صبا در این باره نوشت: این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که این صحنه‌ها به طور ویژه برای این خواننده نوشته شده است تا او از طریق این سریال و روی آنتن به معرفی و تبلیغ خود بپردازد.

اما ماجرای وقتی جالب‌تر می‌شود که تیتراژ پایانی سریال کپی کاملی از یک آهنگ معروف هندی به نام «دلبر دلبر» است که روی آهنگ آن ترانه‌ای به زبان فارسی سروده شده است. جالب این که کاربران زیادی در صفحه میلاد کیانی به این اقدام اعتراض کرده و در واکنش به صحبت این خواننده که گفته قسمتی از این آهنگ مربوط به یک آهنگ هندی است، نوشته‌اند: «قسمتی از آهنگ نه، همه‌اش شبیه آهنگ هندی است.»

«صفر بیست و یک»

طهماسب صلح‌جو در نقد سریال در روزنامه جام جم نوشت: یک سریال در ابتدا باید توجه مخاطب را جلب کند، «صفر بیست و یک» تاکنون برای من چنین نبوده‌است. در فیلمنامه یک‌سری اتفاقات وجود دارد که اصلا به همدیگر ربط پیدا نمی‌کند، اساسا نمی‌توان ارتباط میان این رخداد‌ها را درک کرد و توالی سکانس‌ها را متوجه شد. بیننده سر و ته ماجرا‌ها را نمی‌فهمد و به قول معروف متوجه نمی‌شود کی به کیه و چی به چیه!

«صفر بیست و یک» مشکل اساسی در ساختار و فرم دارد و اصلا نمی‌تواند قصه‌اش را به درستی روایت کند. طنز آن هم لبخند به لب نمی‌آورد و گویی فقط عوامل سریال را می‌خنداند. این‌ها یک مجموعه به هم متصل است که باید با یکدیگر هارمونی و هماهنگی داشته‌باشد. وقتی سریال نمی‌تواند داستانش را روایت کند، دیگر بازی ارزشی ندارد. در «صفر بیست و یک» همه چیز شبیه شوخی است و گویا کرونا بر کیفیت کار تاثیر سوءگذاشته‌است.

جبار آذین در نقدی درباره بازی‌های سریال در جام جم نیز چنین نوشت: ما از بازیگرانی که در این سریال هستند بازی‌های بهتری هم در آثار تلویزیونی و گاه سینمایی دیده‌ایم، اما «صفر بیست و یک»  در حد توانایی‌ها و استعداد آن‌ها بازی شاخصی ندارد در حالی که می‌توانستند با هدایت درست بازیگران و گزینش مناسب برای شخصیت‌های سریال بازی‌های خوبی بگیرند، اما این اتفاق نیفتاده و رضویان و انصاری هم بازی‌های ممتازی در این مجموعه ندارند.

«صفر بیست و یک»

در زمینه فیلمنامه موضوعات بسیار پیش پا افتاده است و در آن‌ها یک نگاه کاملا گذرا و باری به هر جهت به بعضی از مسائل رخ داده که نه در داستان‌سازی جا افتاده و نه توانسته به‌عنوان فیلمنامه یک اثر قوی و محکم از منظر شخصیت‌پردازی و دراماتیک عمل کند، همه این‌ها دست به دست هم دادند که سریالی شکل بگیرد که کارگردانی آن هم نتوانسته برای جذب مخاطب دست به اقدام‌های مناسب، پردازش بصری اصولی و… بزند.

«صفر بیست و یک»

مجموعه «صفر بیست و یک» که قرار بود یک اثر کمدی باشد و در این روز‌های سخت مردم را بخنداند، اما آن‌طور که باید از آب درنیامده و سریالی سطحی و حوصله سر بر است. سریالی که بعد از  پخش چندین قسمت از آن با انتقاد‌های فراوانی مواجه شده است.

«صفر بیست و یک»
«صفر بیست و یک»
«صفر بیست و یک»

«صفر بیست و یک» به تهیه‌کنندگی مهدی فرجی، کارگردانی مشترک جواد رضویان و سیامک انصاری که در این سریال به عنوان نقش اصلی هم حضور دارند و بازی امیرحسین رستمی، نگار عابدی، سیاوش طهمورث، سروش جمشیدی، رؤیا میر علمی، علیرضا استادی، آزیتا ترکاشوند، مریم شیرازی، افشین آقایی و پادینا کیانی، هر شب ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سینما و تئاتر

نامزدهای اسکار 2021 در رشته بهترین فیلم

منتشر شده

در

توسط

در این فهرست که سه بخش دارد.مدعیان این رشته معرفی شدند.فصل  اهدای جوایز منتقدان آغاز شده است. امسال 25 فیلم را می‌توان با رده بندی پیش بینی کرد که احتمال دارد در فهرست نامزدها باشند.سال گذشته تعداد مدعیان و پیش بینی ها پنجاه عنوان فیلم بود.

نت‌فلیکس با سه فیلم «منک» ، «دادگاه شیکاگو7» و «بلک باتم ما رینی» مدعی است. کمپانی فاکس سرچ لایت با «سرزمین آواره‌ها» ساخته کلوئی ژائو یک رقیب مدعی جدی دارد.اما شاید جا برای فیلم‌های دیگری مانند «میناری»(A24) یا «پدر» (سونی پیکچرز کلاسیکس) وجود داشته باشد.

پیش‌بینی نامزدها به شرح زیر است:

1- سرزمین آواره‌ها(Nomadland)

2-دادگاه شیکاگو 7(“The Trial of the Chicago 7)

3-میناری(Minari)

4-منک(Mank)

5-یک شب در میامی(One Night in Miami)

6-پدر(The Father)؛ محصول سونی پیکچرز کلاسیکز

7-ما رینی بلک باتم(Ma Rainey’s Black Bottom)،

8-یهودا و مسیحای سیاه (Judas and the Black Messiah)، محصول برادران وارنر

9-اخبار دنیا (News of the World)، محصول یونیورسال پیکچرز

10-زن جوان آینده‌دار(“Promising Young Woman)

*رقبای بعدی

11-آوای متال(Sound of Metal)؛ آمازون استودیوز

12-5 هم‌خون(5 Da bloods)نت فلیکس

13-جشن پایان تحصیلی (The prom) نت فلیکس

14-موریتانی (“The Mauritanian”)، محصول اس تی ایکس فیلمز

15-روی صخره‌ها ( on The Rocks)، محصول مشترک اپل پلاس و A24

16-آسمان نیمه‌شب (“The Midnight Sky)، محصول نت فلیکس

17- سول/روح (Soul)، پیکسار

18-اولین گاو (First Cow)؛محصولA24

19-آمونیت (Ammonite)، محصول  نئون

20-پالم اسپرینگز(“Palm Springs)، محصول مشترک نئون وهولو

• رقبای  جوایز در ردیف بالا

21-آمریکا مقابل بیلی هالیدی(The United States vs. Billie Holiday)، محصول هولو

22-تنت(Tenet)، محصول برادران وارنر

23-تکه‌های از یک زن (“Pieces of a Woman”)، محصول نت‌فلیکس

24-شری (Cherry)، محصول اپل تی وی پلاس

25-سوپرنوا (Supernova)؛ محصول بلیکر استریت

ادامه مطلب

ادبیات

رمان های پیشنهادی خارجی

منتشر شده

در

توسط

«عقاید یک دلقک» را باید یکی از ماندگارترین آثار در تاریخ ادبیات آلمان دانست. «عقاید یک دلقک» روایت زندگی هانس شنیر، فردی از یک خانواده متمول با طرز فکری منحصر است. هانس خانه پدری را به خاطر تفاوت در نوع نگرش به زندگی و مذهب ترک گفته و به عنوان یک دلقک مشغول به کار است.

این کتاب شرایط اجتماعی آلمان تحت سلطه‌ی هیتلر و پس از دوران جنگ را به تصویر می‌کشد و به انتقاد از نهاد‌های مسیحی همسو با هیتلر، می‌پردازد.


دختر سروان اثر آلکساندر پوشکین

رمان مشهور «دختر سروان»، شاهکار آلکساندر پوشکین و سرآغاز رمان تاریخی روسیه است. «دختر سروان» داستانی رمانتیک و زندگی‌نامه‌ای است که در متن شورش پوگاچف در دوران سلطنت ملکه کاترین دوم جریان دارد.

از خرید و خواندن این رمان‌ها پشیمان نمی‌شوید (۳)

«دختر سروان»، نخستین بار در سال ۱۸۳۶ به انتشار درآمد. این رمان به شکل خاطرات رمانتیک یک افسر اصیل امپراتوری روسیه به اسم پتر آندرویچ و با زاویه دید اول شخص به نگارش درآمده است.


بابا گوریو اثر بالزاک

«باباگوریو» را بالزاک در مدت زمان چهل روز نوشت و در سال ۱۸۳۵ به صورت کتاب منتشر کرد.

از خرید و خواندن این رمان‌ها پشیمان نمی‌شوید (۳)

این شاهکار کلاسیک شرح‌حال پیرمردی به‌نام بابا گوریو است که عاشقانه دلباخته‌ی دو دختر خود است، اما مورد بی‌مهری و بی‌توجهی شدید آن‌ها قرار می‌گیرد.


ابله اثر فیودور داستایوفسکی 

«ابله» در سال ۱۸۶۹ منتشر شد. پرنس مویخکین، آخرین فرزند یک خاندان بزرگ ورشکسته، پس از اقامتی طولانی در سویس برای معالجه بیماری به میهن خود باز می‌گردد. مویخکین دچار نوعی جنون شده است که نمودار آن بی ارادگی مطلق است.

از خرید و خواندن این رمان‌ها پشیمان نمی‌شوید (۳)

«ابله» یکی از معروف‌ترین رمان‌های داستایوفسکی است که به شکلی بسیار واقع گرایانه به موشکافی شرایط جامعه و شخصیت‌های داستان پرداخته است.


مرشد و مارگاریتا اثر میخائیل بولگاکف

بولگاکف این کتاب در سال ۱۹۴۱ در زمان حکومت استالین تموم کرد، اما کتاب حدود بیست سال بعد منتشر شد. بسیاری از منتقدان ادبی از «مرشد و مارگاریتا» به عنوان یکی از بزرگترین آثار ادبیات روس یاد می‌کنند.

از خرید و خواندن این رمان‌ها پشیمان نمی‌شوید (۳)

در این رمان سه داستان در هم تنیده اتفاق می‌افتد: ماجرای شیطان در مسکو، به صلیب کشیده شدن مسیح و ماجرای عشق مرشد و مارگاریتا

ادامه مطلب

فرهنگی

فیلم های متفاوت از سینمای انگلیس

منتشر شده

در

توسط

برخورد کوتاه فیلمی به کارگردانی «دیوید لین» است که علی‌رغم محبوبیتش میان منتقدین و سینمادوستان، هرگز به‌اندازه‌ی آثاری نظیر «لورنس عربستان»، «دکتر ژیواگو » قدر و منزلت پیدا نکرده و دیده نشده است. این فیلم بر اساس نمایش‌نامه‌ی یک‌پرده‌ای زندگی بی‌تحرک اثر «نوئل کاورد» شکل گرفته است.

«برخورد کوتاه» قصه‌ی یک آشنایی و دلدادگی کوتاه‌مدت میانِ زن و مرد در آستانه‌ی میانسالی است. این فیلم اثری فوق‌العاده هیجان‌انگیز و پراحساس است که تقریباً نقصی ندارد و با مهارت و استادی ساخته شده است.

مرد سوم

«مرد سوم» فیلمی به کارگردانی «کارول رید» و نویسندگی «گراهام گرین» است. یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ در دوران پس از جنگ جهانی دوم اروپا و پیش از آغاز جنگ سرد، درباره یک رمان نویس غربی به نام هالی که برای ملاقات با دوستش هری به وین می‌رود و متوجه می‌شود او به تازگی مرده است.

سینمای انگلیس

«مرد سوم» فیلمی دربارۀ ظهور دنیایی تازه بعد از جنگ است که در آن اصول دنیای کهن فروپاشیده و زور، قدرت و نفوذ و نه هوش، حساسیت و منطق پارامتر‌های دوام آوردن هستند.

پیشخدمت

«پیشخدمت»، به اعتقاد بسیاری از منتقدان، بهترین ثمره همکاری «جوزف لوزی» در مقام کارگردان و «هارولد پینتر» در مقام فیلمنامه‌نویس است؛ شاهکاری تمام‌عیار متعلق به سنتِ سینمای هنری اروپا، که هنوز هم بعد از چند دهه، تماشایی‌ است.

سینمای انگلیس

این فیلم داستان مردی عالی‌رتبه به نام تونی است که شخصی به نام بارت را در سِمت پیشخدمت خود استخدام کرده است. پیچیدگی داستان و شخصیت‌ها فیلم را به شاهکاری فراموش نشدنی تبدیل می‌کند.

حالا نگاه نکن

فیلم «حالانگاه نکن» توسط یکی از نوابغ سینما با نام «نیکلاس روگ» ساخته شده که کارگردان شناخته شده‌ای در ایران محسوب نمی‌شود. فیلم نامه‌ی «حالا نگاه نکن» را «آلن اسکات» براساس داستانی کوتاه به همین عنوان از «دافنه دوموریه» نوشته است.

سینمای انگلیس

آن چه سینمایی «حالا نگاه نکن» را جذاب می‌کند، این است که در خلال فیلم همه چیز شیطانی و مرموز به نظر می‌رسد و این ویژگی تا پایان فیلم نیزادامه دارد. این فیلم با فیلمبرداری، تدوین و استفاده از عناصر رازآلود و تاریک در یک فضای ترسناک، هنوز به عنوان یکی از شاهکار‌های تریلر روان شناسانه محسوب می‌شود.

 قوش 

«قوش» دومین فیلم «کن لوچ» در سال ۱۹۷۰ ساخته شد که به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای انگلستان شناخته شده است.

سینمای انگلیس

این فیلم بر اساس رمانی اثر «بری هاینز» ساخته شده و به روایت داستان بیلی کاسپر می‌پردازد؛ یک نوجوان فکور و نحیف که اهل شهر معدنی‌ای به نام بارنسلی است.« کن لوچ» در «قوش» سعی دارد زندگی و فعالیت کارگر انگلیس در دهه ۶۰ را به شکلی صادقانه به تصویر بکشد.

رگ یابی

فیلم «رگ یابی» به کارگردانی «دنی بویل» با اقتباس از رمان پرفروش «اروین ولشریال» که در ادینبرگ اسکاتلند رخ داده و داستان طنز تلخ فرار از دنیای واقعی و آلوده شدن به مواد مخدر را نشان می‌دهد.

سینمای انگلیس

«رگ‌یابی»، روایت‌گر روزمرگی‌های جوان‌هایی است که در دام خلاف و مواد مخدر فرو رفته‌اند؛ با این وجود، هنوز هم دیوانه‌وار در جاده‌های تباهی و خودویرانگری پیش می‌روند. «رگ‌یابی» ساختار غیرمتعارفی دارد که با وجود سال‌ها از زمان ساختش، دیدنی و تأثیرگذار است.

راز‌ها و دروغ‌ها

«راز‌ها و دروغ ها» پنجمین فیلم «مایک لی» کارگردان انگلیسی که در جشنواره فیلم کن ۱۹۹۶ برنده نخل طلا شد، است. «راز‌ها و دروغ ها» روایتگر زندگی سینتیا زنی است که به تنهایی دختر بیست ساله خود را بزرگ کرده و با او زندگی می‌کند.

سینمای انگلیس

هیچ‌گونه  احساسات سطحی گری در این فیلم وجود ندارد؛ «لی» از هر گونه کلیشه‌ای دوری جسته است تا بتواند تنش واقعی در ذات موقعیت را به خوبی روایت بکند.

ادامه مطلب

پنجدری