باحالترینا گلچینی از باحالترینا!

خواندنی ها

شمارش معکوس برای خداحافظی با نیسان آبی

منتشر شده

در

بیش از یک دهه است که کلانشهر‌های کشور بیش از گذشته آلودگی هوا را تجربه می‌کنند، آلودگی هوایی که نفس افراد حساس و غیر حساس را تنگ می‌کند.

این روز‌ها سناریوی بدعهدی خودروسازان موضوع جدیدی نیست. مدتی پیش خبر عدم تحویل خودرو‌های ساندرو خبرساز شد، خودرو‌هایی که از سال ۹۷ ثبت نام شدند، اما به دلیل محدودیت‌های جدید در انبار خودروسازان ماند و متقاضیان از این رویه شاکی بودند.

یکی از متقاضیان خرید خودرو ساندرو گفت: خودرو ساندرو که قرار بود مرداد سال ۹۷ تحویل بدهند را هنوز نتوانستیم تحویل بگیریم. حتی دعوتنامه هم برایمان نیامده است.

او گفت: مرداد سال ۹۸ به تعزیرات شکایت کردم تا آبان ۹۸ به شعبه ۹ تهران واگذار شده است، از آن تاریخ هیچ تماسی نشده است، هرچه زنگ میزنم می‌گویند خبر می‌دهیم. با شرایط کرونا مراجعه حضوری هم ندارند. علت این عدم تحویل را نداشتن استاندارد لازم آلایندگی می‌دانند چرا که از سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست قانونی را گذاشته که خودروسازان باید از استاندارد یورو پنج برای خودرو‌های تولیدی استفاده کنند در حالی که خودرو‌های ساندرو از استاندارد یورو چهار استفاده می‌کنند.

این متقاضی ادامه داد: اکنون که سه سال است از ثبت نام خودرو‌ها می‌گذرد هیچ ارگانی پاسخگو نیست و ضرر زیادی کرده ایم.

بیش از یک دهه است که کلانشهر‌های کشور بیش از گذشته آلودگی هوا را تجربه می‌کنند، آلودگی هوایی که نفس افراد حساس و غیر حساس را تنگ می‌کند. به دنبال این ماجرا‌ها سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش این مسئله با سازمان‌ها و نهاد‌هایی که در این موضوع دخیل هستند، جلساتی را برگزار کرد که نتیجه آن تصویب قانون هوای پاک در سال ۹۶ بود.

در یکی از ماده‌های این قانون به استاندارد آلایندگی خودرو‌ها اشاره شده است که بر اساس آن خودروسازان داخلی موظف هستند خودرو‌های تولید شده را از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقا دهند. این قانون برای خودروسازان از ابتدای سال ۹۸ اجرا شد، اما با رایزنی‌ها و برگزاری جلساتی این موضوع یک سال به تعویق افتاد و محیط زیست از ابتدای سال ۹۹ مصمم‌تر از سال گذشته بر عملی شدن این موضوع پافشاری کرد.

سازمان محیط زیست در پایان سال ۹۸ اعلام کرد که از ابتدای سال ۹۹ خودرویی که مجهز به استاندارد یورو ۴ باشد شماره گذاری نخواهد شد و این قانون مشکلات زیادی را برای خودرو‌های ساندرو ایجاد کرد و تعداد زیادی از افراد را با مشکل رو به رو کرد.

شمارش معکوس برای خداحافظی با نیسان آبی

اما حالا خبر‌هایی حاکی از توقف تولید نیسان به گوش می‌رسد. خودرو‌هایی که تمام افراد جامعه از حضور آن در جاده‌ها وحشت داشتند، حالا این خودرو‌ها هم باید مجهز به استاندارد یورو پنج باشند تا پلاک شوند و از این رو حدود ۶ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازی سایپا انبار شده است.

شمارش معکوس برای خداحافظی با نیسان آبی

۶هزار خودرو نیسان آبی در پارکینگ خودروسازان

یک منبع آگاه گفت: از زمانی که سازمان حفاظت محیط قانون استفاده از استاندارد یورو پنج را برای خودرو‌ها در نظر گرفت، مشکلاتی را برای خودروسازان و مردم ایجاد کرد. از سال گذشته الزام برای استفاده از استاندارد یورو پنج الزامی شد، اما اجرایی شدن این قانون از ابتدای امسال الزامی شد.

او بیان کرد: الزام در اجرای این قانون باعث شد خودرو‌های ساندرو تحویل مشتریان داده نشود، اما با رایزنی‌های صورت گرفته قرار شد که این خودرو‌ها با پلاک سال ۹۸ تحویل مشتریان داده شود. اما مجدد این قانون گذاشته شده مشکل خودرو‌های نیسان شده است و اکنون حدود ۶ هزار خودرو در پارکینگ وجود دارد.

شمارش معکوس برای خداحافظی با نیسان آبی

یکی از خریداران خودرو نیسان گفت: بهمن سال ۹۸ نیسان دوگانه آپشنال با موعد تحویل مرداد امسال، ثبت نام کردم. تا موعد تحویل دوبار افزایش قیمت به این خودرو خورد که با مکافات توانستیم مبلغ را تهیه کنیم.

او بیان کرد: قرار بود یک ماهه خودرو را تحویل دهند، بعد از یک ماه پیام دادند تحویل نیسان آپشنال به مشکل خورده است و جهت تسریع تحویل به نیسان معمولی تغییر مدل بزنید. در صورتیکه در همان زمان نیسان معمولی دوگانه هم پلاک نمی‌شد و مشکل داشت، اکنون سند و بیمه ماشین را تحویل داده اند، اما خود ماشین را تحویل نمی‌دهند و می‌گویند مشکل یورو پنج دارد.

کیفیت پایین برخی از محصولات خودروسازی همواره از چالش‌ها و گلایه مندی‌ها مردم بوده است. موضوعی که رزم حسینی، وزیر صمت در اولین روز‌ها از آغاز مسئولیتش در وزارتخانه، به آن اشاره کرد و از بابت تولید خودرو‌های بی کیفیت طی چند دهه اخیر از مردم عذرخواهی کرد.

شمارش معکوس برای خداحافظی با نیسان آبی


توقف تولید چند خودرو جدید تا پایان سال

نیره سادات پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه توقف تولید چند خودرو جدید تا پایان سال را خواهیم داشت، گفت: چند مدل خودرو از استاندارد‌های لازم برخوردار نبودند لذا به تولیدکنندگان آنان اخطار‌های لازم داده شده است.

رئیس سازمان استاندارد ضمن حمایت و تشکر از رویکرد وزیر صمت گفت: ما خوشحالیم که مدیریت جدید در وزارت صمت به دنبال ارتقا کیفیت خودرو‌های تولید داخل هستند.

او با اشاره به اینکه رعایت استاندارد‌ها با ارتقا کیفیت محصولات رابطه مستقیم دارد، گفت: سازمان استاندارد به طور جدی پیگیر رعایت استاندارد‌ها ۸۵ گانه می‌باشد.

پیروزبخت با بیان اینکه هر محصول استاندارد‌های ۸۵ گانه را نداشته باشد، اجازه تولید نخواهد یافت گفت: بر همین اساس تولید پراید و پژو را متوقف کردیم.

او در ادامه با اشاره به تصمیمات جدید شورای عالی استاندارد گفت: چند مدل خودرو از استاندارد‌های لازم برخوردار نبودند لذا به تولیدکنندگان آنان اخطار‌های لازم داده شده است. به این تولیدکنندگان تا پایان سال فرصت داده ایم تا استاندارد‌های ۸۵ گانه را رعایت کنند در غیر این صورت خط تولید آنان متوقف خواهند شد.

حالا خبر‌ها حاکی از آن است که شمارش معکوس برای پایان تولید نیسان آغاز شده است.

بهزاد اشجعی یکی از فعالان محیط زیست با بیان اینکه قرار است خودرو نیسان از رده خارج شود، گفت: طی تصمیمات صورت گرفته قرار است که خودرو نیسان از رده خارج شود و اکنون خودرو‌هایی که تولید می‌شود آخرین سری از این محصول خواهد بود.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نیسان‌های تک سوزی که هم اکنون ثبت نام می‌شوند مشخص نیست که پلاک شوند یا خیر؟، گفت: تمام تولیدات خودروسازی‌ها تا پایان سال پلاک خواهد شد و بعد از آن تولیدات متوقف خواهد شد.

اکنون سوالی که به وجود می‌آید این است که خودروسازی سایپا اقدام به ثبت نام خودرو‌های نیسان تک‌سوز با لاستیک رادیال و نیسان دوگانه سوز با لاستیک رادیال کرده است که موعد تحویل این خودرو‌ها سال آینده خواهد بود، اما آیا این خودرو‌ها تحویل داده خواهد شد؟ آیا مجدد مردم باید منتظر عدم تحویل خودرو‌های ثبت نامی باشند؟

تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خواندنی ها

اینفلوئنسرها از مهسا ایرانیان تا جواد خواجوی

منتشر شده

در

توسط

ذائقه مردم را کور نکنید

در دنیای امروزی، کلمه اینفلوئنسر بیشتربرای توصیف کسانی به‌کار می‌رود که در کانال‌های دیجیتالی خود تعداد دنبال‌کننده‌های بالایی دارند. درآمد اینفلوئنسرهای فضای مجازی گاهی از دستمزد بازیگران سینمای ایران نیز بیشتر است.

خیلی از سریال‌هایی که ساخته می‌شود، چه برای پخش در رسانه ملی و چه شبکه نمایش خانگی یا حتی فیلم‌های سینمایی، از اینفلوئنسرها دعوت به همکاری کرده‌اند.

وجود برنامه‌ای مانند «خنداننده‌شو» خیلی به جوانان و افرادی که توانایی استندآپ کمدی داشته‌اند کمک کرده اما شاید قرار نیست هرفردی که در چند برنامه مقابل دوربین برنامه پرمخاطب «خندوانه» قرار گرفت از آن به بعد جزو هنرمندان محسوب شود.

در ادامه نگاهی انداخته‌ایم به افرادی که شهرت در فضای مجازی مثل یک سکوی پرتاب، باعث شده به سینما،تلویزیون و تئاتر راه پیدا کنند و راه سختی را که عده‌ای در پیش دارند با مشهور شدن در فضای مجازی، خیلی آسان‌تر طی کنند.

مهسا ایرانیان

ذائقه مردم را کور نکنید

مهسا ایرانیان با استنداپ کمدی «خندوانه» دیده شد و بعد از آن اجرای «ویتامین خ» در شبکه نسیم را برعهده داشت و به تازگی هم به‌عنوان راوی مسابقه «خانواده باحال» هم فعالیت می‌کند. او در کار دوبله و صداگذاری روی انیمیشن نیز تبحر دارد. بیشتر شهرت او به واسطه استندآپ در اینستاگرام و فضای مجازی است.


علی صبوری

ذائقه مردم را کور نکنید

علی صبوری با حضور و برنده شدن در برنامه «خندوانه» به شهرت رسید و طرفداران خاص خود را پیدا کرد. گفتنی است؛ صفحه او جزو پر طرفدارترین صفحات در اینستاگرام است. صبوری این شب‌ها در سریال «آخر خط» به کارگردانی علی مسعودی که از شبکه سه سیما در حال پخش است نقش‌آفرینی می‌کند. البته علی صبوری با تعهد حقوقی به مدت ۱۰ سال به تلویزیون متعهد شده که خارج از عرف و شؤونات کشور در فضای مجازی تولید محتوا نکند.


جواد خواجوی

ذائقه مردم را کور نکنید

جواد خواجوی، دوبلوری مشهدی زبان است که دابسمش‌هایش در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود. فعالیت جدی خواجوی با صداگذاری کلیپ‌ها و انتشار آن در صفحه شخصی‌اش، از آبان‌۹۶ آغاز شد و کم‌کم صفحه شخصی او هزاران طرفدار پیدا کرد. از آنجا که او در صداگذاری توانست موفق شود لذا از طرف خندوانه برای همکاری دعوت شد. او به واسطه شهرتش در اینستاگرام در دو سریال «محرمانه» و «سرباز» و تئاتر «عشق من حامد بهداد» نقش‌آفرینی کرده است و در حال حاضر در اتاق فکر برنامه اینترنتی «امشو» به کارگردانی مجید صالحی حضور دارد.


مجتبی شفیعی

ذائقه مردم را کور نکنید

مجتبی شفیعی هم جزو اینفلوئنسر‌های اینستاگرام است که فعالیت خود را از رادیو با ساخت آیتم‌های طنز برنامه «اینجا ایران است» آغاز کرد. اولین تجربه تصویری او ایپزود امانت‌دار سریال «قصه‌های تبیان» بود.او به مدت سه سال در رادیو اینترنتی «سرنا» بسیار مورد استقبال قرار گرفت تا اینکه سال ‌۹۷ با انتشار ویدیوهای اخبار زود نیوز به شدت سر زبان‌ها افتاد.


سهیل مستجابیان

ذائقه مردم را کور نکنید

سهیل مستجابیان از طریق برنامه دابسمش و لب‌خوانی کرد و در فضای مجازی به شهرت رسید. وی پس از این شهرت در نمایش «اتو پیای مشکوک»، «بگرد تا بگردم» و فیلم «بی‌حسی موضعی» به کارگردانی حسین مهکام نقش‌آفرینی کرده است. مستجابیان البته در واکنش به این فضایی که ساخته شده گفته بود که نزدیک به بیست سال سابقه کار تئاتر دارد.

ادامه مطلب

خواندنی ها

خفن ترین سرقت ‌های آثار هنری گران قیمت

منتشر شده

در

توسط

Image result for Theft of works of art

تابلوی “لبخند ژکوند”، “مونا لیزا” اثر لئوناردو داوینچی در سال ۱۹۱۱ میلادی از موزه لوور پاریس به سرقت رفت. “وینچنزو پروجیا” با لباس مبدل کارمندان موزه این تابلوی نسبتا کوچک را در زیر شنل خود مخفی کرد و به بیرون برد.

Image result for مونالیزا

پلیس او را دو سال بعد در سال ۱۹۱۳ بازداشت کرد و تابلو به موزه بازگشت. یک تاجر آثار هنری پروجیا را به پلیس معرفی کرده بود.


حیرت‌آور‌ترین سرقت‌های آثار هنری در تاریخ

این تابلوی رامبراند، نقاش معروف هلندی رکورد بیشترین سرقت جهان را در اختیار دارد و به شوخی به “رامبراند برای بردن” معروف است. این تابلو که پرتره “یاکوب د گین سوم” نام دارد تاکنون در سال‌های ۱۹۶۶، ۱۹۷۳، ۱۹۸۱ و ۱۹۸۶ و در مجموع چهار بار به سرقت رفته و خوشبختانه هربار پیدا شده است.


حیرت‌آور‌ترین سرقت‌های آثار هنری در تاریخ

در سال ۱۹۹۰ دو سارق با لباس مبدل ماموران پلیس وارد موزه “ایزابلا استوارد گاردنر” شهر بوستون آمریکا شدند و ۱۳ تابلو را با خود بردند. از آن زمان هیچ اثری از تابلو‌ها و سارقان اسرارآمیز یافت نشده است و هنوز هم قاب‌های خالی در موزه آویزان هستند.


حیرت‌آور‌ترین سرقت‌های آثار هنری در تاریخ

مردی در سال ۱۹۹۱ با مخفی شدن در توالت موزه ون گوگ در هلند موفق شد با همکاری یک نگهبان موزه ۳۰ تابلو که در میان آن‌ها این پرتره ون گوگ نیز بود را به سرقت برد. پلیس هلند یک ساعت بعد تابلو‌های به سرقت رفته را در اتومبیل سارقان فراری پیدا کرد. سارقان نیز چند ماه بعد دستگیر شدند.


حیرت‌آور‌ترین سرقت‌های آثار هنری در تاریخ

مادونا با بچه، اثر لئوناردو داوینچی به ارزش ۷۰ میلیون یورو در سال ۲۰۰۳ از قصری در اسکاتلند به سرقت رفت. دو سارق که به عنوان گردشگر به آنجا رفته بودند موفق به خلع سلاح نگهبانان و سرقت تابلو شدند. پلیس بعد از چهار سال جستجو، تابلو را در گلاسگو پیدا کرد.


حیرت‌آور‌ترین سرقت‌های آثار هنری در تاریخ

بزرگترین سرقت آثار هنری اروپا با سرقت چهار تابلو اثر پل سزان، ادگار دگا، وینست ون گوگ و کلود مونه (تصویر) به ارزش ۱۸۰ میلیون فرانک سوئیس در سال ۲۰۰۸ و در شهر زوریخ صورت گرفت. هر چهار تابلو بعدا پیدا شدند.


حیرت‌آور‌ترین سرقت‌های آثار هنری در تاریخ

این سکه طلا به وزن ۱۰۰ کیلوگرم از موزه “بوده” شهر برلین در سال ۲۰۱۷ به سرقت رفت. ارزش طلای سکه در آن‌زمان نزدیک به چهار میلیون دلار بود. سارقان احتمالا از طریق یک پنجره وارد موزه شده و سکه به بزرگی ۵۳ سانتیمر و قطر ۳ سانتیمر را که در کانادا و با چهره ملکه الیزابت ضرب شده، با خود بردند.


حیرت‌آور‌ترین سرقت‌های آثار هنری در تاریخ

یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های جواهرات اروپا در موزه Grüne Gewölbe (طاق سبز) واقع در درسدن، در شرق آلمان، روز ۲۵ نوامبر سال ۲۰۱۹ مورد دستبرد قرار گرفت. سارقان توانستند سه مجموعه گرانبها را از موزه خارج کنند. برخی از قطعات بی‌نظیرند و قیمت‌گذاری بر آن‌ها ممکن نیست. بازدید از موزه با تمهیدات مدرن امنیتی همراه است. سارقان احتمالا از یک پنجره وارد شده‌اند.

ادامه مطلب

خواندنی ها

سرنوشت ستون مرموز یوتا و رد پای فضایی ها

منتشر شده

در

توسط

در فیلم معروف ۲۰۰۱: ادیسه فضایی (۲۰۰۱: A Space Odyssey) اثر استنلی کوبریک که در سال ۱۹۶۸ منتشر شد، اولین صحنه فیلم نخستی سانانی را نشان می‌دهد که در کمال شگفتی، یک ستون فلزی را در محل زندگی خود کشف می‌کنند.

با در نظر گرفتن این موضوع، جالب است بدانید که کشف ستون ایالت یوتای آمریکا هم ماجرایی شبیه به این صحنه از ادیسه فضایی دارد و همان‌طور که در ویدیو دیدید، دانشمندان این ایالت به شکلی مشابه یک شی مرموز و ناشناخته را در دل بیابان کشف کرده‌اند.

مقامات محیط زیستی یوتا می‌گویند که از داخل هلیکوپتر مشغول سرشماری گوسفندان قسمت جنوبی بیابان‌های این ایالت بودند که متوجه این شیء مرموز شدند. ارتفاع این ستون که هیچ تزئینات یا متعلقات خاصی ندارد، حدودا ۳ متر بوده و هنوز هیچ توضیحی در مورد ماهیت واقعی آن ارائه نشده است.

یکی از زیست شناسان سوار بر هلیکوپتر به هنگام پرواز از روی این ستون فلزی مرموز متوجه آن شد و همراه سایر سرنشینان، به سمت محل قرارگیری شی رفت تا آن را از نزدیک ببیند. همان‌طور که در ویدیو بالا دیدیم، ستون مورد نظر از جنس فلز بوده، به اندازه قد دو فرد بالغ ارتفاع دارد و به نظر می‌رسد که به صورت یک تکه ساخته شده است.

برت هاچینگ (Bret Hutchings)، خلبان هلیکوپتر که در ویدیو بالا صدای او را می‌شنویم، می‌گوید که پیدا کردن این شیء فلزی ناشناخته که مستقیما داخل زمین فرو رفته، ماجراجویی جالبی بود، اما نه در زمان کشف و نه حالا، کسی نمی‌داند که دقیقا چه چیزی در بیابان‌های یوتا کشف شده است.

هاچینگ می‌گوید که کشف این شیء ناشناخته دقیقا شبیه فیلم‌های علمی تخیلی بود و او و همکارانش به شوخی می‌گفتند که اگر یکی از آن‌ها با نزدیک شدن به ستون ناپدید شود، مابقی باید سریعا از آنجا فرار کنند. به نظر می‌رسد که این ستون فلزی مرموز به دقت درون زمین قرار گرفته و طوری جا داده شده که در طول زمان نیافتاده است.

مقامات ایالتی موقعیت دقیق این جسم مرموز را اعلام نکرده‌اند و گفته شده که محل مورد نظر برای کوهنوردان خطرناک است. این مقامات می‌گویند که انتشار خبر کشف چنین شیئی مطمئنا کوهنوردان آماتور زیادی را به این فکر می‌اندازد که به آن محل بروند تا راز این ستون ناشناخته را کشف کنند؛ اما همان‌طور که اشاره شد، رفتن به محل مورد نظر بدون وسایل ایمنی و به صورت گروهی، کار چندان عاقلانه‌ای نیست.


ارتباط با موجودات فضایی

هاچینگ می‌گوید که در طول تمامی پرواز‌هایی که با هلیکوپتر داشته، تاکنون چنین چیز عجیبی را ندیده و به احتمال قوی، یک هنرمند سخت‌کوش یا یکی از طرفداران پر و پا قرص فیلم‌های کوبریک ستون مورد نظر را وسط بیابان علم کرده است.

هیچ کدام از سرنشینان هلیکوپتر یا دانشمندان دیگری که این مسئله را بررسی کرده‌اند، نمی‌دانند که این ستون فلزی مرموز دقیقا چه ماهیتی دارد و به نظر می‌رسد که فعلا خبری از کشف ماهیت واقعی آن یا دلیل قرار گرفتنش در بیابان‌های یوتا نیست.

کشف ستونی عجیب در آمریکا

البته اخیرا تصویر ماهواره‌ای زیر از محلی در این بیابان‌ها دست به دست می‌شود که مربوط به سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ است؛ ادعا شده که شیء مورد نظر از همان زمان سر جایش قرار گرفته بوده و دانشمندان تنها به تازگی متوجه وجود ستون شده‌اند.


چه کسی آن را ساخته است؟

هنوز نمی‌دانیم. هیچ هنرمندی تاکنون اعلام عمومی نکرده است و وقتی که مقام‌های رسمی یوتا اتفاقی آن را پیدا کردند اثری روی آن ندیدند.

 در امریکا utah monolith

جیسون رایت، استاد اخترفیزیک در دانشگاه دولتی پنسیلوانیا، می‌گوید، بهرحال با اطمینان خاطر می‌توانیم بگوییم که این اثر کار یک هنرمند است نه یک آدم فضایی، انسان‌ها به وضوح توانایی ساختن هر اثر هنری مستطیل‌شکلی را دارند.

او توضیح می‌دهد: «این قطعه‌سنگ یکپارچه به وضوح چیزی است که انسان‌ها از عهده درست کردنش برمی‌آیند (و درستش می‌کنند!)، و در جایی است که انسان‌ها در آن رفت‌وآمد دارند؛ بنابراین هیچ دلیلی نمی‌بینم که فکر کنم این چیزی غیر از این است.»

هانتر می‌گوید: «این قطعه‌سنگ شبیه قطعه‌سنگ ۲۰۰۱: اودیسه فضایی است، اما از طرفی یادآور کار‌های هنری مینیمالیستی مانند آثار دونالد جود و رابرت موریس که در دهه ۱۹۶۰ رواج یافته بود نیز هست.»

هانتر می‌گوید: «اگر ۲۰۰۱: اودیسه فضایی، هرگز به خودآگاه عمومی ورود پیدا نکرده بود، هرگز این پرسش که آیا این شکل هندسی ساده توسط شکلی از حیات فرازمینی در این مکان مستقر شده، مطرح نمی‌شد.

هانتر می‌گوید، با همه این اوصاف، این حقیقت که این تخته سنگ در حیات وحش مستقر شده است، عجیب است.


چرا این شکل هندسی در صحرای یوتا مستقر شده است؟

نظریه هانتر این است که بخش‌هایی از ۲۰۰۱: اودیسه فضایی، در مانیومنت وَلی، در طول مرز بین آریزونا و یوتا، فیلمبرداری شده است؛ بنابراین خیلی محتمل است که هنرمند بخواهد به فیلم ادای احترام کند و یک قطعه سنگ واقعی را در مکانی مشابه قرار دهد

مونولیت

رایت می‌گوید، در این فیلم قطعه‌سنگ خارج از مکان بود؛ در زمینی ماقبل‌تاریخ و مدفون روی ماه و درست مانند قطعه‌سنگ‌های تخیلی، این یکی هم یک شکل برش‌خورده، خشن و صنعتی را در برابر صخره‌های طبیعی و سرخ‌رنگ قرار می‌دهد.


چه معنایی دارد؟

مانند تمام هنر‌های معمایی و بزرگ، این اثر نیز بروی تفاسیر مختلف گشوده است. چون هیچ هنرمندی توضیحی درباره اثر نداده است، پس مردم رؤیاهایش خودشان (بخوانید: بیگانگان و فرازمینی‌ها) را به آن نسبت می‌دهند.

معنای اصلی این اثر هرچه که باشد، بیشترین معنایی که به این قطعه‌سنگ چهارگوش نسبت داده شده ادای احترام به قطعه سنگِ فیلم کوبریک بوده است. هانتر می‌گوید، در سینما، این قطعه‌سنگ‌ها که مستطیل‌های سیاه‌رنگ بزرگ بودند به عنوان نوعی ابزار ارتباطی استفاده می‌شدند. این سنگ‌ها آگاهی هر کسی که آن‌ها را لمس می‌کرد افزایش می‌دادند و تکامل را به پیش می‌بردند.

 

تا‌آنجاییکه ما می‌دانیم، لمس این قطعه‌سنگ واقعی توسط نیرو‌های اداره امنیت عمومی که با ایستادن روی شانه‌های یکدیگر به خوبی آن را بررسی کردند، اثر مشابه نداشته است. اما، درست مانند فیلم، این یک شیء ساده گمراه‌کننده است که منتقدان معنای متفاوتی را به آن نسبت می‌دهند.

ناپدید شدن مونولیت یوتا

اداره امنیت عمومی یوتا به درخواست مصاحبه سی‌ان‌ان واکنش نشان نداد، اما بر اساس خبری که روز دوشنبه منتشر شد استقرار هر شیء هنری در زمین‌های عمومی که توسط دولت فدرال اداره می‌شود ممنوع است و این یعنی اثر هنری به زودی جابه‌جا خواهد شد.

برطبق اخبار منتشر شده «اداره مدیریت زمین است تصمیم‌گیری می‌کند آیا نیاز به تحقیقات بیشتر وجود دارد یا خیر.»
هانتر می‌گوید که این قطعه‌سنگ باید در میان صخره‌ها باقی بماند. «این ادای احترام بزرگی [به اثر کوبریک]است و رازآلود است.»

اگر این شیء در این مکان باقی بماند، هم گوسفندان کوهی و هم بازدیدکنندگان گیج می‌شوند و کم‌کم به مکان زیارتی برای دوستداران فیلم تبدیل می‌شود. هانتر هنوز امیدوار است که بیگانگان اعلام کنند صاحبان اصلی این قطعه‌سنگ هستند. البته پس از چند روز این شی ناپدید شد و تنها قطعه زیرین آن باقی ماند تا داستان مرموز ان همچنان بدون نتیجه باقی بماند

 

ادامه مطلب

پنجدری